Van Angouleme naar Sorde L'Abbay - Reisverslag uit Sorde-l'Abbaye, Frankrijk van Willem Jan Bos - WaarBenJij.nu Van Angouleme naar Sorde L'Abbay - Reisverslag uit Sorde-l'Abbaye, Frankrijk van Willem Jan Bos - WaarBenJij.nu

Van Angouleme naar Sorde L'Abbay

Blijf op de hoogte en volg Willem Jan

09 Mei 2019 | Frankrijk, Sorde-l'Abbaye

Maandag vertrokken uit Angouleme. De stad uit was meteen een stevige klim. Zaten we meteen in een goed ritme. Niet erg om daar maar één nacht te hebben geslapen. Onderweg gekeken waar we die nacht zouden gaan slapen. Het werd de plaats Menesplet, waar behalve het Natuur Hotel waar wij zaten niets te doen was. Het hotel had overigens niets met Natuur te maken. Het was gewoon een soort motel met alle kamers op de begame grond. Voor het eten moesten we weer op de fiets om 4 kilometer verder naar het stadje te gaan. Het eten was wel grappig. We kwamen in een restaurant met open keuken. De kok stond aan de bar met de klanten pastis mee te drinken (voor dat wij aan tafel gingen zeker 3 glazen) en stak er vrolijk een sigaretje bij op. De entrecote was echt prima, zowel van smaak als grootte.
Dinsdag na het ontbijt weer lekker op de fiets. Omdat Eric jarig was, heb ik een paar ballonnen, die mijn collega's welwillend ter beschikking hadden gesteld (dankjulliewel) aan zijn fiets gebonden. Na een kilometer of 90 overnacht in Louchat, een hotel gerund door een echtpaar en zoon. Hoewel het reataurant eigenlijk gesloten was, heeft de man toch een prima maal voor ons op tafel gezet. Anders zou t wel sneu voor Eric zijn geweest.... had ie op zijn verjaardag niets te eten gekregen. Verder was er niets in het dorp. Veel dorpjes de adgelopen weken maken een verlaten indruk. Vaak passeer je ze zonder iemand buiten te hebben gezien.
De volgende dag trokken we door de Gironde/Les Landes. We vertrokken droog, maar dat was al snel over. We hebben de hele dag door de regen gefietst. Geen pretje, maar volgens Eric zou ons verblijf in de herberg van Rosy veel goed maken. In de stromende regen arriveerden we mooi op tijd in Onesse et Laharie. Alleen de herberg maakte een verlaten indruk Rosy bleek 3 weken daarvoor overleden. Alles zat potdicht. Snel een altenatief gezocht en gevonden bij een plaatselkjk echtpaar dat een prima B&B runde. We zaten in een huisje in de tuin, prima tv en we konden zelfs mee eten. Met mooi weer hadden we gebruik kunnen maken van het zwembad.
Het ontbijt, met pannenkoeken en zelfgemaakte jam was top!
Na een wat korter tochtje vandaag aangekomen in Sorde L'Abbay. Vanaf se laatste heuvel voor t dorp kunnen we de Pyreneëen al zien liggen. Daar rijden we morgen naar toe om er dan zaterdagochtend overheen te fietsen. Zag er al best imposant uit... een klim van 26 kilometer. Maar daarna ook weer 26 omlaag en dan overnachten we in Pamplona. Olé

• 10 Mei 2019 - 05:50

Franciska:

Als ik het zo lees dan is het een echte pelgrimage. Veel afzien en vooral heel veel lege dorpen als symbool voor de grote leegte die een pelgrimage met zich mee kan brengen ;-).
    Fijn dat de ballonnen voor zo'n feestelijke dag zijn gebruikt. Wij, als collega's, hopen dat Eric het op prijs heeft gesteld en natuurlijk een leuke dag heeft gehad met zo'n mooi versierde fiets. Wat zijn jullie al een eind zeg! Knap hoor en nog steeds goed gehumeurd?
    Veel succes met 26 kilometer klimmen!!!!! Dat wordt afzien, maar gelukkig is er bovenop de top de beloning van 26 kilometer afdalen :-). Succes.

• 10 Mei 2019 - 05:59

Jeroen:

Ben onder de indruk van wat jullie ondertussen al hebben bereikt. De Pyreneëen lijken mij geen katte... geniet van het vrije leven en ben benieuwd of de fles wijn al op is :-)

• 10 Mei 2019 - 12:08

Michiel En Francien Uit Mierlo:

Hoi Willem-Jan, leuke verhalen die je schrijft, met heel veel herkenning! Zoals we je gezegd hebben gaat hét nu pas beginnen. Ik bedoel natuurlijk het echte klimwerk. maar geniet wel van elek meter die je fietst, ook al is het soms erg zwaar. Er staan jullie nog mooie beklimmingen, toppen, afdalingen en hele mooie plaatsen te wachten. geniet de komende twee weken nog van de reis. Maar allereerst heel veel succes zaterdag met de Pyreneëen overtocht. Groeten vanuit Mierlo, wij blijven jullie volgen, Francien en Michiel.