Viva Espagna - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Willem Jan Bos - WaarBenJij.nu Viva Espagna - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Willem Jan Bos - WaarBenJij.nu

Viva Espagna

Blijf op de hoogte en volg Willem Jan

13 Mei 2019 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Vandaag zijn we al aangekomen in santo Domingo de la Calzada. Dit is de derde dag in Spanje.
Afgelopen vrijdag na een pittig tochtje (begin van de Pyreneëen) aangekomen in Saint Pied de Port. Voor vele Santiago gangers het begin van hun reis. Dit was te merken aan de drukte. Allerlei nationaliteiten in een bomvolle slaapzaal in de herberg. De 2 aziatische vrouwen hadden echt last van een jetlag. Midden in de nacht stonden ze op en rommelden wat rond in de kamer... geen idee wat ze aan t doen waren, maar iedereen werd er wakker van. Het ontbijt was eeehm er niet. Toen wij kwamen was alles op. Dan maar onderweg wat eten...
Met een lege maag vertrokken we naar de klim van 26 kilometer. De eerste stukken waren prima te doen. Dat gaf de burger moed! Na een prima stokbrood met gebakken ei en kaas in Luziade (Spanje) vertrok ik vol goede zin. Het regende, het was koud, maar dat mocht de pret niet drukken. Hoe verder we kwamen, hoe zwaarder het werd... Het was echt afzien voor een ongeoefende fietser zoals ik. Mijn humeur werd boven op de berg pas beter.... snel de afdeling inzetten naar Pamplona, met hopelijk beter weer.
Pamplona was echt een prachtige stas. Een mega herberg waar verdeeld over 2 verdiepingen meer dan 190 mensen overnachten... best heftig... veel geluid en mensen dicht op elkaar...
De avond in de stad was geweldig. Lekkere tapas, zon en veel sfeer. Overal livemuziek van rondlopende bandjes dir bij elke bar muziek maakten. Echt een stad om terug te komen.
Zondagochtend al vroeg op de fiets naar Los Arcos. Een ritje van 72 km door wederom prachtig stukje Spanje. Ik was bang voor de beentjes. Uiteindelijk viel het mee. Onderweg kwamen we langs het klooster van Irache.. Speciaal voor echte pelgrims is er een tappunt met 2 kranen. De rechter schenkt water, de linker rode wijn. Met beide maar een bidon gevuld. Los Arcos sliepen we in een fleurige herberg. Kamer met 'slechts' 2 stapelbedden. Maar nog belangrijker: was- en droogservice. We hebben alle kleding weer fris

Na een matig ontbijt en met een goede dosis keelpijn zijn we vanochtend vertrokken naar Santo Domingo de Calzada. De tocht viel me vandaag erg zwaar. Veel klimmen, maar vooral veel harde tegenwind... het biertje, de tapas en het etentje maken alles weer goed.
Het eten en drinken is hier bijzonder goedkoop. Voor 13 a 15 euro heb je een drie gangendiner incl. Water en wijn. In de bar kost een wijntje 1 a 2 euro. En dan krijg je een goed glas!

• 13 Mei 2019 - 18:10

Sandra :

Hola! Bij beginnende keelpijn veel drinken ;-) Veel succes met de laatste Spaanse loodjes, Santiago komt nu snel dichterbij!

• 14 Mei 2019 - 06:11

Martin Knuif:

Geef mij maar alle dagen zon, e viva Espagna!

Leuk jouw verhalen te lezen.
    In het laatste land alweer! Heel veel el sol gewenst en een goede voortzetting.
    Natuurlijk ook de groeten aan jouw maatje.

Saludos

• 14 Mei 2019 - 17:18

Jeroen Jonker:

Prachtig verhaal en een prachtig avontuur. Succes de komende dagen.

• 15 Mei 2019 - 06:59

Herman Berendsen:

Hoi WJ, weer dat je in het gebied bent met de hoogste concentratie Michelinsterren ter wereld!!!

• 15 Mei 2019 - 09:57

Fridse Mobach:

Ha W-J, Alweer een stuk op weg in Spanje, dat schiet op. Heerlijk hoor, geniet er maar van. Kan me van dat gebied voor de gieren herinneren. En de ruige natuur. Succes!